לא רואים עלייך, הכל על רפואה אסתטית מאת פרופסור אייל וינקלר, ידיעות אחרונות מוסף זמנים בריאים

האיש שהמציא את הישבן המושלם

 

לאחרונה הלך לעולמו ד"ר איבו פיטנגי, מנתח פלסטי ברזילאי תושב ריו דה־ז'ניירו. הוא נפטר בגיל 93 ובטרם לכתו עוד הספיק לשאת לדקות אחדות את הלפיד האולימפי. בשבילנו, המנתחים הפלסטיים ברחבי העולם, ד"ר פיטנגי היה גדול לא פחות מענקי הספורט המפורסמים ביותר, אולי אפילו כמו מייקל פלפס.עבורנו מייצג ד״ר איבו פיטנגי, יחד עם עוד כמה מאבות המקצוע וענקי הכירורגיה הפלסטית, את השילוב הנדיר של מנתחים בעלי דמיון, אומץ ויכולת להיות פורצי דרך עם יכולות מנואליות וירטואוזיות. האגדות שנקשרו סביב ד"ר פיטנגי כללו טענות שהוא יכול לנתח בו־זמנית בשתי הידיים באותה רמה כירורגית מבלי שהמתבונן (גם מנתחים מנוסים) יוכל לקבוע האם פיטנגי הוא ימני או שמאלי. שמו יצא למרחקים גם בשל עושרו הרב – ברשותו היה אי פרטי, שבו טיפח ציפורי שיר ואסף יצירות אמנות מודרנית של חשובי האמנים בעולם.

הוא נולד בברזיל בשנת 1923 לאב מנתח ולאם משכילה שהייתה בעלת זיקה לאמנות. הוא למד רפואה בשנות ה־40 של המאה הקודמת, והתמחה אצל מורים מפורסמים וביניהם המנתח הבריטי הנודע סר גיליס. המנתחים של אותה תקופה החלו באותן שנים שבין מלחמות עולם להמציא יש מאין תחום כירורגי חדש, שנודע לימים ככירורגיה פלסטית. ד"ר פיטנגי חזר לברזיל עם ידע נרחב בכירורגיה פלסטית משחזרת. הוא הקים בריו מחלקה לכירורגיה פלסטית בבית חולים ציבורי. את פרסומו ברחבי ברזיל קנה ד"ר פיטנגי בשנת 1961, לאחר שריפת ענק שפרצה באוהל קרקס שקרס והביאה מאות אנשים לטיפולו בבית החולים הציבורי שבו עבד.

 

הזכות האנושית ליופי 

הרפואה הפלסטית של שנות ה־60, שנולדה בשנות ה־30 וה־40 של המאה הקודמת, הציעה השתלת עור וניתוחים ברקמות רכות ובעצמות במטרה להציל גפיים שנפגעו במקום לכרות אותן, השתלת עור על פניהם של נפגעי כוויות וטיפול במומים מולדים. במקביל פיטנגי חש חובה להוביל לפיתוח הכירורגיה הקוסמטית והאסתטית. החשיבות הרבה המוענקת בברזיל למראה החיצוני וכמיהת כולם להיראות יפים יותר הביאה אותו להרצות ולהפיץ את תורתו בעניין "הזכות האנושית ליופי". בין היתר נודע פיטנגי כממציא השיטה להרמת ישבן, המכונה גם השיטה לעיצוב "ישבן ברזילאי".

פיטנגי טישטש במתכוון את ההבדל בין פרוצדורה משחזרת לבין זו הקוסמטית. בסופו של דבר, הוא טען, שתיהן תיחשבנה לצורת ריפוי לגיטימית. "יום אחד", אמר פיטנגי "יהיה זה ברור כי ניתוח אסתטי, כזה שכל מטרתו היא שיפור המראה החיצוני, עשוי להעניק למטופלת והמטופל את השלווה החיונית לאלה אשר סובלים מבגידתו של הגוף והטבע".

פיטנגי סיפר כי הוא מנתח עניים בחינם כי גם "לעניים יש זכות להיות יפים". מתנגדיו טענו שהוא ציני וכי מדובר בתכסיסי שיווק. יש להודות על האמת שפיטנגי חי בתקופה שבה ניתן עדיין לממש תעוזה כירורגית והתנסות רפואית בצורה שאינה אפשרית בימינו. לפני כעשר שנים שמעתי את פיטנגי מרצה בכינוס בינלאומי במיאמי. ההרצאה, שנערכה תחת הכותרת "מסע בזמן - ניסיון חיי ב־60 שנותיי כמנתח פלסטי", הותירה אותי פעור פה. פיטנגי שילב בה תמונות של יצירות אמנות יחד עם ניתוחים אותם ביצע, פיתח ושיכלל. נראה היה שמעורבותו מורגשת עד היום בכל אחד מהניתוחים שעל ביצועם שקדנו ללמוד בכל שנות ההתמחות שלנו.

פרסומו של פיטנגי, תורתו ותלמידיו, יחד עם הצורך של המוני בני העם הברזילאי להיראות מצוין בביגוד מינימלי, עזרו להפוך את ברזיל למעצמת ניתוחים פלסטיים. "המנתחים הפלסטיים הם האמנים של החומר החי, העוסקים בטיפול בגוף ובהשפעתו על הנפש", טען פיטנגי. עבור פיטנגי הכירוגיה הפלסטית היא מכלול המשלב יחדיו ניתוחים משחזרים וקוסמטיים. מי שמבצע כירוגיה קוסמטית חייב ללמוד ולשלוט היטב גם בשיחזורים. חבריי ואנוכי נתגעגע ונחסר את אחד מגדולי המורים.