איך מנעד הגילאים הרחב מחולל שינוי בענף האופנה ובתפישת היופי

כשנשים בנות 50 פלוס צועדות על מסלולי האופנה איך זה משפיע על תעשיית היופי, שתמיד התמקדה רק בצעירות?

על פי רוב, עונת האופנה הבאה נחשפת לא רק על ידי הבגדים שמוצגים על מסלול האופנה אלא גם על ידי האנשים שמדגמנים אותם. אלא שהפעם, השיא של תצוגת האופנה של המעצב מארק ג׳ייקובס לסתיו-חורף 2019 הגיע כשדוגמנית העל משנות ה-80, כריסטי טרלינגטון בת ה-50, שבה למסלול הדוגמנות לרגע אחד נדיר. למרות ש-50 הוא ממש לא גיל מי יודע מה מבוגר בעולם האמיתי, הוא כן כזה בעולם הדוגמנות, שם הגיל הממוצע של דוגמנית מסלול הוא 18. כמה ימים מאוחר יותר, המעצבת סימון רושה הגדילה לעשות והעמידה על המסלול דוגמניות בשנות ה-30 וה-40 לחייהן.


הדוגמנית כריסטי טרלינגטון

כמובן שהמניעים לתופעה אינם לגמרי טהורים. בנות ה-50 פלוס אחראיות לכ-47% מסך כל ההוצאות הצרכניות בבריטניה, לפי נתונים משנת 2015. אבל כך או אחרת, בזירה שבה הנעורים תמיד נחשבו לערך עליון, פנים מבוגרות יותר סוף סוף זוכות גם הן לקבל את הזרקור, או לכל הפחות את שלט החוצות. השחקנית הלן מירן בת ה-74, בתמונה חסרת ליטושים לחלוטין, אומרת לנו בפרסומת של מותג לוריאל פריז שלכולנו מגיע בעוד שהיוזמה של מותג פנטן מציעה לנו לקרוא תיגר על הבדלי התפישות של שיער אפור אצל גברים לעומת נשים וקוראת לנשים להעלות תמונות של שיערן המאפיר במדיה החברתית; וגם מותג האיפור מאק נעזר בנשים בגילאים שונים, דוגמניות ושאינן דוגמניות, כולל בת 50 ובת 75, בלי לנסות לגרום להן להיראות צעירות יותר. במקום זה, הן נראות בטוחות בעצמן, נוטפות סטייל ומודרניות בקמפיין שזכה למשוב חיובי מאוד בקרב הלקוחות.


השחקנית הלן מירן

קמפיינים כמו זה של מאק ממחישים את השינוי בגישות. ״נשים מבוגרות בדרך כלל נאלצות לעטות על עצמן איפור בסגנון של אם הכלה או בסגנון של המבוגרת האקצנטרית הלבושה בבגדים צבעוניים במיוחד״, אמר טרי בארבר ממאק. ״מה שגורם לאנשים ליהנות מהקמפיין הזה הוא שהם רואים נשים מבוגרות יותר שנראות שונה לגמרי זו מזו ומלאות סטייל. בדרך כלל, כולם מסבירים ללקוחות איך להסתיר את הקמטים, אבל מה אם הן לא רוצות להסתיר אותם?״

מילי קנדל, מאפרת ומנכ״לית מועצת היופי הבריטית, שמייצגת את ענף היופי, אומרת שהתרבות של התעלמות מנשים מבוגרות סוף סוף מגיעה לקיצה. ״כשהגעתי לגיל 50 לפתע הבנתי עד כמה נשים מהדורות הקודמים חשו בלתי נראות - הדודות הגדולות שלי נראו כמו דמויות של נשים זקנות בסרט מצויר כשהן היו בגילי. אני חושבת שהעתיד יתמקד פחות בגיל ויותר בגישה לחיים ובביטוי עצמי״, היא אמרה. 

ללוריאל פריז מגיע קרדיט על כך שהוא היה המותג הראשון שעבד עם סלבס מבוגרות הרבה לפני שעשו זאת אחרים, עוד מאז שהחתים את ג׳יין פונדה באמצע שנות ה-90, וכעת הוא עובד לא רק עם הלן מירן אלא גם עם השחקנית ג׳וליאן מור בת ה-58. ״אנחנו יודעים שנשים מעל גיל 50 חשות שהן לא מיוצגות בפרסומות וגם שהסכומים שמושקעים ביופי הולכים ועולים עם הגיל״, אמרה קארן פלאברד-ג׳ונס, מנכ״לית לוריאל פריז בבריטניה. 

״קשה להאמין בקרם נגד קמטים כשהוא מוצג על פניה של אישה צעירה, שככל הנראה אין לה כלל קמטים״, אמרה רניה ג׳אז בת ה-53 שהבלוג וחשבון האינסטגרם שלה מוקדשים לסטייל חסר גיל. ״אנחנו לא מתביישות בשינויים שעוברים על השיער, הפנים והגוף שלנו ואנחנו רוצות שהמותגים יכבדו את זה״.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Ven's Wife Style (@venswifestyle) on

עמוד האינסטגרם של רניה ג׳אז

אז מהו הצעד הבא?

ככל הנראה שילוב של מוצאים מגוונים יותר. ״למרות שאנחנו אכן רואים יותר נשים מבוגרות בפרסומות, כמעט כולן לבנות למרות שלאופנה אין מגבלת גיל, מגדר או גזע״, טוענת ג׳ואני ג׳ונסון בת ה-67, שנבחרה על ידי הזמרת ריהאנה לקמפיין מותג האיפור שלה, פנטי. 

אף על פי שהתעשייה משתדלת לתת ייצוג לכלל הנשים, קנדל מציעה שמי שרוצה לראות נשים אמיתיות מדברות על יופי ייכנס לאינסטגרם, שם נמצאות נשים כמו באדי וינקל בת ה-91, שהאיפור שלה בגוונים זוהרים הוביל ליצירת קולקציית קוסמטיקה משלה, וסוזי גראנט בת ה-69 שחשבון האינסטגרם שלה זיכה אותה בקמפיין פרסום. 

״התמונה של האישה המבוגרת כפי שהייתה קיימת בחברה שלנו במשך שנים רבות היא מיושנת. אנחנו רוצות להיות מיוצגות על ידי נשים כמונו, נשים אמיתיות״, אמרה ג׳אז. ״נשים בנות 50 ומעלה הן לא חדות קרן, הן אמיתיות. אנחנו צרכניות ויודעות בדיוק מה אנחנו רוצות״, סיכמה בנימה בטוחה.